недеља, 23. фебруар 2014.

MUZIČKI CIRKUS ILI NEŠTO DRUGO ?

Moralna dekadencija je sve prisutnija u svim sverama društva. Njen uticaj je posebno pogodio kulturu, gazeći sve pred sobom, a posebno muzičku tradiciju koju je narod vekovima čuvao i prenosio s’ kolena na koleno. U potrazi za lakom zaradom osnivaju se takmičenja za NOVE ZVEZDE …… Lakovernima nude popularnost, brz život, laku zaradu i naravno ugovore kojima potvrđuju svoje vlasništvo nad njima, njihovima karijerama, životima…  Da ne zaboravim i kontrolu nad njihovom zaradom od koje same zvezde dobijaju samo jedan mali deo. Naravno ništa bez adekvatne medijske podrške, pa se tako televizije utrkuju koja će u ovoj trci doboti atraktivniji šou program.

Poslovica kaže: Da bi neprijatelja pobedio, moraš prvo da ga upoznaš… Pa sam tako i ja hteo ne hteo, odgledao par emisija takmičenja za NOVE ZVEZDE …… ali i još neka druga licencirana takmičenja i nisam mogao a da ne primetim sledeće:

Scena uglavnom kič, ali grandiozna, blješte svetla sa svih strana, u sredini grandiozni žiri koji koji procenjuje i ocenjuje, a u nekim programima i sudi nervoznim kandidatima i budućim velikim zvezdama, u studiju publika koja uz pregršt transparenata iz petnih žila navija za svoje kandidate. U back stage-u ili ti Srpskom iza scene, kandidati sa čitavim porodicama. Babe, dede, mame, tate, braća, sestre, deca, rodbina, najbolji drugovi i drugarice, naravno tu je i momak ili devojka… Svi oni nervozno lome prste, hvataju se za glavu, nekima naviru suze radosnice, oni drugi plaču od razočaranja što im želja nije uslušena, što nije prošao

Ali hajdemo redom. Kandidati su i deca i mladi, a ima ih i u pozamašnim godinama koji bi da pod stare dane budu zvezde. Pred izlazak na scenu svi govore da imaju pozitivnu tremu. Sledi grandiozna najava voditelja, izlazak na scenu I šou može da počne. Odabir pesama u skaldu sa samom predstavom, da nije tužan bio bi smešan. Interpretacija u skladu sa odabirom pesme. Čast izuzecima koji samo potvrđuju pravilo da postoje i oni koji su muzički pismeni i kojima je zaista mesto na sceni. Ali i njih muka naterala jer kako drugačije biti popularan, nego preko takmičenja koja Vas preko noći digne u zvezde. Pa čak se i ovi malobrojni koji imaju preduslov da se kvalitetno bave muzikom, ne usuđuju da pevaju stare narodne pesme, već one u trendu. Na kraju ni oni ne bi imali ništa protiv da budu druga Ceca, Brena, Zorica, Šaban, Haris Džinović. Većina se sa pesmom i pevanjem nosi instiktivno, onako kako zna i ume, poput borbe za opstanak. Nekima preteće iskaču vratne žile pri pokušaju da pokažu cenjenom žiriju snagu svog glasa. Drugi su pak načisto pogubljeni tokom strofe i jedva čekaju kadencu (kraj strofe ili refrena) da bi bezbrojnim melizmima i ponavljanjem, koje traje i traje ostavili utisak. Na kraju posle odluke žirija svi plaču. Jedni od sreće, drugi od izgubljene šanse da postanu neko i nešto. Ovi koji su ispali listom ponavljaju: Trema je učinila svoje…  Ali ne odustaju, već su spremni za novi okršaj nekom drugom prilikom. Niko ni da pomene rad, učenje, muziku.

Žiri predstavljaju dokazani kompozitori i interpretatori ove vrste muzike. Istinske velike estradne zvezde. I njima se manje više i ne može puno toga zameriti, osim što su uopšte pristali da budu deo ove šarene predstave. Doduše i tu su komentari nekih članova žirija, ne svih doduše, zavredeli pažnju poput: Fali mi emocija, ja ti verujem ili ja ti ne verujem dok pevaš, agresija u pevanju, imaš triler, nemaš triler, pogrešan odabir pesme... Nisam primetio da je ovim mladim ljudima neko rekao da postoji tehnika pevanja koja se uči. Da se peva iz dijafragme, da postoji tehnika disanja. O načinu pevanja punim glasom i falsetom. Aperto tehniku pevanja i da ne pominjem, jer ne znam koliko njih je uopšte i čulo taj naziv, a kamo li šta to znači. Usput to je način kod koga je prelazak iz punog glasa u falset neprimetan, pa se stiče utisak da pevač stalno peva punim glasom…

Trebalo bi ovim mladim ljudima reći da pored surove želje da postanu NOVA ZVAZDA treba malo i da rade na sebi. Pre svega na opštem, pa onda na muzičkom obrazovanju. Treba im reći da pravog kvaliteta nema bez ozbiljnog i studioznog rada.
U celom ovom muzičkom cirkusu produkcija je poseban slučaj. Ona ima jasan plan i cilj i ona vlada situacijom. Zna sve kandidate pa se nekad i sami čude i pitaju šta im bi da pevaju tu i tu pesmu, kako to da baš danas falširaju … Oni imaju presudnu reč u kreiranju novih zvezda, mada nije sasvim jasno na osnovu kojih muzičkih kriterijuma to rade. Produkcija bi trebalo da se posveti kanalisanju ovih mladih ljudi ka pravim muzičkim vrednostima. Ako sami to nisu u stanju, a mislim da nisu, da obezbede kvalitetne muzičare koji će raditi sa kandidatima i budućim pevačima. Koji će ih uputiti makar u osnove tehnike pevanja i uticati na repertoar i izbor muzike kojom treba da se bave. Posebno je pitanje ODGOVORNOSTI produkcije u ovakvom pristupu mladim ljudima. Da li je produkcija uopšte ima?


Pitam se kako je to moguće da u zemlji Srbiji u raznim žirijima i u produkcijama sedi toliki broj muzički polupismenih ljudi koji sebi daju za pravo da odlučuju o sudbinama stotina mladih ljudi koji bi da se ovim poslom bave. Za neke sam siguran da su pored muzičke škole prošli samo slučajno, a da note znaju samo iz viđenja. Ponovo čast izuzecima.

Нема коментара:

Постави коментар